De Huurcommissie gaat verzoeken van huurders en verhuurders schriftelijk afhandelen. Deze snellere procedure kan als er na onderzoek geen twijfel bestaat over de afhandeling van een geschil. Een zitting is dan niet nodig en dat spaart tijd. Huurder en verhuurder krijgen meteen een uitspraak van de voorzitter van de commissie. Als ze het niet eens zijn met de uitspraak, dan kunnen ze de Huurcommissie vragen om opnieuw naar de zaak te kijken.
Voor de aanpak van de achterstanden werkt de Huurcommissie tijdelijk met een keuzebrief voor andere procedures. Huurders en verhuurders kunnen de gewenste afhandeling doorgeven, waaronder: een schriftelijke uitspraak van de voorzitter op basis van het onderzoeksrapport. De verwachting is dat de Huurcommissie begin volgend jaar meer zaken kan afdoen met deze aanpak.
Parallel werkt de Huurcommissie aan diverse maatregelen om de procedures gebruiksvriendelijker en duidelijker te maken voor huurders en verhuurders. Zoals vereenvoudiging van formulieren. Ook volgt invoering van online betalen van de leges en betere voorlichting op de website.
Dit is één van de maatregelen die de Huurcommissie neemt om de wachttijd op een uitspraak in te korten. Op dit moment is de werkvoorraad nog zo’n 10.500 verzoeken, dit moeten er weer circa 5.000 worden aan het einde van het tweede kwartaal van 2021. Per januari 2022 moeten alle zaken weer binnen de wettelijke doorlooptijd behandeld zijn. Vaak is dit vier maanden.
De Huurcommissie is een onpartijdige organisatie voor huurders en verhuurders. De Huurcommissie helpt bij het oplossen van geschillen. Op de website van de Huurcommissie staat meer informatie over alle maatregelen uit het actieplan ‘Aanpak achterstanden’. https://www.huurcommissie.nl/nieuws/bericht/huurcommissie-kiest-voor-versnelde-afhandeling-verzoeken
Comments