Huurders voor Huurders

Onlangs vernamen we dat het 'thuisblijven' vanwege de coronacrisis nog wel tot juni kan duren. Dat is een eeuwigheid, niet alleen voor gezonde en fitte mensen, maar zeker voor de oudere alleenstaanden. Het leidt tot minder sociaal contact en gebrek aan praktische hulp.


Wat kunnen wij daar aan doen?

Wat zou een groep huurders die nog wel wat fitter is en sociaal bewogen nou kunnen doen? Dat vroegen wij bij De Nieuwe Wind ons af.


Ik denk aan jou

Eerder deze week hebben we zelf de 'Ik denk aan jou'-actie opgestart; stuur ons de naam en het adres van de persoon waarvan jij denkt dat die een beetje extra aandacht verdient, en De Nieuwe Wind stuurt uit jouw naam een kaartje. We zijn al druk aan het schrijven geslagen, dus die actie loopt al en we vinden het geweldig dat we dit kunnen en mogen doen!


"Ik denk aan jou" kaarten op weg naar lieve ontvangers

Als een persoonlijk bezoek er niet in zit, kun je toch wat van je laten horen. Heb je bijvoorbeeld een lijst met leden waarvan je weet dat ze alleen zijn of misschien hulpbehoevend, laat wat van je horen of misschien kun je (corona-veilig) hulp aanbieden.


Wij denken eraan om een Facebook-groep op te richten waar mensen zich kunnen aansluiten en daar wat kunnen praten over van alles en nog wat. Lijkt je dat een goed idee? Laat het ons weten.


Telefoon-hulplijnen

Heb je als huurdersvereniging een Facebookpagina, biedt dan op je pagina aan dat mensen bij eenzaamheid kunnen bellen met een telefoonnummer dat je daarvoor aanstelt. Of je verwijst door naar de De Luisterlijn (0900 – 0767). Zij zijn 24/7 bereikbaar voor iedereen die behoefte heeft aan een gesprek of luisterend oor. Veel huurders weten dat niet en zo kunnen ze toch een praatje maken met iemand.


Ouderen die zich zorgen maken over het coronavirus, vragen hebben of gewoon graag een praatje willen maken kunnen bellen met de ouderenbond ANBO (0348 – 46 66 66), KBO-PCOB (030 – 3 400 600) of het Rode Kruis (070 – 4455 888).


Digitale vaardigheden


Leren skypen met de kleinkinderen, foto’s van vroeger bekijken of handige apps gebruiken. Juist nu handig. Ouderen leren het via Welkom online. Nu vrijwilligers niet meer op pad gestuurd kunnen worden, hebben het Nationaal Ouderenfonds en VodafoneZiggo tot en met 6 april een telefonische Helpdesk Welkom Online ingesteld.


Mogen we je er nog wel een keer op attenderen dat je vóór alles voorzichtig met jezelf en anderen moet omgaan.








© 2020 - De Nieuwe Wind - Krachtige expertise rondom huren, wonen en vernieuwing in de bouw